Publication detail

Využití IKT v praktických laboratorních cvičeních

WEITER, M. VALA, M. ZABADAL, M.

Original Title

Využití IKT v praktických laboratorních cvičeních

English Title

UTILIZATION OF ICT IN PRACTICAL LABORATORY COURSES

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

V současné době probíhající přechod na třístupňovou formu vysokoškolského vzdělávání s sebou přináší změnu dosavadní koncepce výuky a redukci vyučovacích hodin ve všech základních předmětech tak, aby zbyl dostatečný rozsah na odborné profilové předměty v bakalářském stupni studia. Proto je třeba zefektivnit výuku tak, aby redukce vyučovacích hodin neměla vliv na kvalitu předávaných poznatků. Zároveň je nutno stávající studijní materiály modifikovat pro potřeby nové formy výuky. Z tohoto hlediska je prospěšné do stávajících elektronických studijních materiálů implementovat elearningové prvky, respektive integrovat elektronické studijní materiály do vybraného LMS systému. E-learning již našel své uplatnění ve výuce mnoha teoretických disciplín, relativně málo je však doposavad využíván ve výuce praktických předmětů. Cílem našeho příspěvku proto je ukázat možnosti a přínosy uplatnění e-learningu na příkladu výuky ve fyzikálním praktiku.

English abstract

Despite the great advancement of e-learning in the course of last few years, relatively low attention is paid to the implementation of e-learning technologies in practical laboratory courses. The aim of the proposed contribution is to introduce our experience with utilization of e-learning in Experimental Physics and Organic Chemistry laboratory courses teaching. Successful implementation of e-learning technologies requires the learners to be fairly proficient with computers and the Internet too, to benefit from online learning opportunities. The preparedness of the students for e-learning was checked by the special enquiry, the results are presented in the first part of this paper. The electronic content of our courses concern in particular: electronic books, computer animation, short instruction films for each laboratory assignment, testing and self-testing tools, electronic manuals for specialized software, communication instruments and 'guidebook' for students. For management of the study learning contents management system Moodle was implemented.

Key words in English

e-learning

Authors

WEITER, M.; VALA, M.; ZABADAL, M.

Released

20. 9. 2006

Publisher

Univerzita Konstantina Filozofa v Nitre

ISBN

80-8094-032-0

Book

Sborník příspěvků

Pages from

25

Pages to

31

Pages count

6

BibTex

@inproceedings{BUT24208,
  author="Martin {Weiter} and Martin {Vala} and Miroslav {Zabadal}",
  title="Využití IKT v praktických laboratorních cvičeních",
  booktitle="Sborník příspěvků",
  year="2006",
  pages="25--31",
  publisher="Univerzita Konstantina Filozofa v Nitre",
  isbn="80-8094-032-0"
}