Detail předmětu
Praktikum z instrumentální analýzy
FCH-MC_PIAAk. rok: 2021/2022
Metody instrumentální analýzy -absolvování předepsaných úloh.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Po absolvování předmětu budou studenti umět vybrat metody instrumentální analýzy vhodné pro řešení konkrétního problému z oblasti chemie nebo chemické technologie, realizovat laboratorní měření s vybranými technikami a zhodnotit získaná data ve vztahu k řešení zadaného problému. Uvedené dovednosti budou umět uskutečňovat v týmu.
Prerekvizity
základní znalosti analytické a instrumentální chemie
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka předmětu je realizována formou: Laboratorní cvičení - 3 vyučovací hodiny týdně. Vyučujícím a studentům je k dispozici e-learningový systém LMS Moodle.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je absolvování zadaných úloh a řádné vedení laboratorního deníku. K vedení deníku viz karta "Kontrolovaná výuka" a dokumentace k předmětu na e-learningovém portálu. Zápočet uděluje garant předmětu po souhlasu příslušného vedoucího (podpis v deníku) a na základě hodnocení včas odevzdaného (v zápočtovém týdnu) laboratorního deníku. Deník hodnotí garant, kterému se rovněž odevzdává. Laboratorní deník bude studentům po udělení zápočtu vrácen k dalšímu použití.
Osnovy výuky
Metody instrumentální analýzy -absolvování předepsaných úloh.
0. Úvod do předmětu
1. Lyofilizace a morfologické zhodnocení preparátů pomocí SEM
2. Vibrační spektrometrie I - vzorkovací a měřící techniky
3. Hustometrie a viskozimetrie
4. Využití mikrokalorimetrie při studiu vazebných a fázových rovnováh
5. Fluorescenční spektrometrie
6. AFM – mikroskopie atomárních sil
7. HRUS – ultrazvuková spektroskopie s vysokým rozlišením
8. Vibrační spektrometrie II - kvalitativní a kvantitativní stanovení
9. Potenciometrická a konduktometrická titrace
10. Metody anorganické a organické prvkové analýzy (ICP-EOS a EA)
0. Úvod do předmětu
1. Lyofilizace a morfologické zhodnocení preparátů pomocí SEM
2. Vibrační spektrometrie I - vzorkovací a měřící techniky
3. Hustometrie a viskozimetrie
4. Využití mikrokalorimetrie při studiu vazebných a fázových rovnováh
5. Fluorescenční spektrometrie
6. AFM – mikroskopie atomárních sil
7. HRUS – ultrazvuková spektroskopie s vysokým rozlišením
8. Vibrační spektrometrie II - kvalitativní a kvantitativní stanovení
9. Potenciometrická a konduktometrická titrace
10. Metody anorganické a organické prvkové analýzy (ICP-EOS a EA)
Učební cíle
Cílem předmětu je osvojit si techniku měření a seznámit studenty s praktickými problémy vybraných metod instrumentální analýzy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Student absolvuje dané úlohy po domluvě s jejich vyučujícími, absolvování úloh kontroluje garant na základě laboratorního deníku.
ZÁSADY VEDENÍ LABORATORNÍHO DENÍKU
Záznamy v deníku slouží k archivaci průběhu a výsledků laboratorních činností a v případě budoucí potřeby mají umožnit dohledání detailů pracovního postupu (včetně data) a jeho výstupů nebo komukoli umožnit experimenty zopakovat..
Do deníku se píše chronologicky toto:
" datum zápisu,
" co se dělalo (stručný název činnosti toho dne),
" proč se to dělalo (motivace, důvody, návaznosti, souvislost s nějakým projektem…),
" jak se to dělalo (průběžný a přesný záznam pracovního postupu),
" všechna aktuální data (navážky, koncentrace, teploty, látky včetně čistoty, dodavatele/výrobce a čísla šarže, přístroje …),
" kde jsou data (název datového souboru atp.), pokud jsou výsledkem (daty) výstupy z počítače, prostě jsou výsledná data v elektronické formě,
" další důležitá pozorování (netypické a problematické jevy, zbarvení, sraženina, odlišnosti od obvyklostí,…),
" číslo stránky.
Stručně - zápis má tuto strukturu: kdy-co-proč-jak-výsledky+pozorování.
Při klasifikaci se bude hodnotit právě dodržování výše uvedených zásad.
ZÁSADY VEDENÍ LABORATORNÍHO DENÍKU
Záznamy v deníku slouží k archivaci průběhu a výsledků laboratorních činností a v případě budoucí potřeby mají umožnit dohledání detailů pracovního postupu (včetně data) a jeho výstupů nebo komukoli umožnit experimenty zopakovat..
Do deníku se píše chronologicky toto:
" datum zápisu,
" co se dělalo (stručný název činnosti toho dne),
" proč se to dělalo (motivace, důvody, návaznosti, souvislost s nějakým projektem…),
" jak se to dělalo (průběžný a přesný záznam pracovního postupu),
" všechna aktuální data (navážky, koncentrace, teploty, látky včetně čistoty, dodavatele/výrobce a čísla šarže, přístroje …),
" kde jsou data (název datového souboru atp.), pokud jsou výsledkem (daty) výstupy z počítače, prostě jsou výsledná data v elektronické formě,
" další důležitá pozorování (netypické a problematické jevy, zbarvení, sraženina, odlišnosti od obvyklostí,…),
" číslo stránky.
Stručně - zápis má tuto strukturu: kdy-co-proč-jak-výsledky+pozorování.
Při klasifikaci se bude hodnotit právě dodržování výše uvedených zásad.
Základní literatura
Čůta, K. a kol.. Instrumentální analýza. SNTL, Praha 1986. (CS)
dle zadání vedoucího vybraného úkolu (CS)
dle zadání vedoucího vybraného úkolu (CS)
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPCP_CHCHTE magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
- Program NKCP_CHCHTE magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Laboratorní cvičení
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
prof. Ing. Martina Klučáková, Ph.D.
doc. Ing. Zdenka Kozáková, Ph.D.
doc. Ing. Petr Dzik, Ph.D.
Ing. Jitka Krouská, Ph.D.
doc. Ing. Petr Sedláček, Ph.D.
doc. Ing. Filip Mravec, Ph.D.
Ing. Jiří Smilek, Ph.D.
doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
prof. RNDr. František Krčma, Ph.D.
Ing. Michal Kalina, Ph.D.
prof. Ing. Michal Veselý, CSc.
prof. Ing. Miloslav Pekař, CSc.
doc. Ing. Vojtěch Enev, Ph.D.
doc. Ing. Zdenka Kozáková, Ph.D.
doc. Ing. Petr Dzik, Ph.D.
Ing. Jitka Krouská, Ph.D.
doc. Ing. Petr Sedláček, Ph.D.
doc. Ing. Filip Mravec, Ph.D.
Ing. Jiří Smilek, Ph.D.
doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
prof. RNDr. František Krčma, Ph.D.
Ing. Michal Kalina, Ph.D.
prof. Ing. Michal Veselý, CSc.
prof. Ing. Miloslav Pekař, CSc.
doc. Ing. Vojtěch Enev, Ph.D.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz