Detail předmětu

Základy vědecké a odborné práce v chemii a příbuzných oborech

FCH-DCO_ZVOPCHPOAk. rok: 2024/2025

Předmět je koncipován jako dvousemestrální, rozdělen do dvou bloků.

Blok I - přednášející z řad akademických pracovníků FCH VUT

1.    Úvod do studia DSP na FCH VUT – vyplňování ISP, roční hodnocení, seznámení se s prostředím, odlišnosti od navazujícího magisterského (IS Studis, Apollo)

2.    Motivace ke studiu doktorátu a širší souvislosti - proč studovat doktorát v chemii? Věda, její úloha ve společnosti, chemie ve vědě a technice, metodologie chemické vědy, aplikovaná vs. základní věda, etický rozměr vědecké práce, PhD. a jeho význam, kariéra po Ph.D., financování vědy a souvislost s Ph.D. studiem.

3.    Publikace I – základy scientometrie, vědecké databáze, jak hledat a číst publikace, co všechno řekne publikace o vědě a o lidech, jak vybrat vhodný časopis a jak psát publikace, strategie, nápady, tipy

4.    Publikace II – Jak probíhá publikování, editorská praxe v časopisech, co se děje poté co odešlete publikaci, jak číst oponentské posudky, jak na ně reagovat

5.    Publikace III – etický a filozofický rozměr publikování, praktický a finanční význam publikování, vědecká kariéra a publikace, správná vs. špatná publikační praxe –

6.    Publikace IV – zpracování vybraného datasetu (např. diplomky) do formy krátkého článku – modelové recenzní, oponenti dobrovolníci z řad akademiků na FCH

7.    Konference – abstrakt, jak se chovat a co dělat aby konference byla víc než jen výlet, jak vybrat správnou konferenci?

8.    Konference II – poster, presentace, příklad dobré prezentace, jak udělat poster?

9.    Konference III – samostatná příprava abstraktu a modelového posteru – možno přihlásit se na Chemie je život, odprezentovat formou posteru / prezentace dataset např. z diplomové práce a odborná komise z řad akademických pracovníků ohodnotí jejich činnost.

10.    Projekt I – jaké jsou požadavky na projektové žádosti? Co všechno je potřeba zajistit? Jaký je život projektu?

11.    Projektové možnosti pro Ph.D. studenty – TC Hillerová – jaké možnosti mají doktorandi na podávání projektů

12.    Projekt II – samostatná projektová činnosti – např. téma diplomové práce. Hodnotí dobrovolníci z řad akademiků na FCH

13.    Spolupráce s průmyslovými partnery – formy spolupráce, strategie

14.    Výstupy v oblasti aplikovaného výstupu – formy ochrany duševního vlastnictví

15.    Financování vědy v ČR a EU

Blok II - externí přednášející

Termíny domlouvány individuálně dle časových možností přednášejících. Otevřeno pro všechny (studenty i AP) nehledě na to, zda mají předmět zapsán. Příklady témat: 

1.    Věda a psychologie

2.    Věda a marketing

3.    Věda a etika

4.    Financování vědy

5.    Příklad dobré prezentace

6.    Zkušenosti z jiných univerzit

 

 

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

žádné specifické znalosti nejsou potřeba

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Předmět je zakončen kolokviem. Účast na přednáškách není povinná, doporučená. Povinná pro posluchače je samostatná činnost definovaná v obsahu (anotaci) kurzu. 

Učební cíle

Cílem předmětu je vzdělávání studentů napříč všemi doktorskými studijními programy na FCH VUT, zvýšení povědomosti a informovanosti studentů o projektových vhodných projektových výzvách a v neposlední řadě i předávání zkušeností starších kolegů studentům doktorského studia. Hlavní vizí předmětu je tak zvýšení kvality doktorského studia na FCH VUT, zlepšení práce a péče o studenty, vytváření praktických podmínek pro psaní projektových žádostí a kvalitních publikačních výstupů. 

Předmět centrálně zajišťuje další nadstandardní vzdělávání doktorandů pomocí výukových bloků (viz. osnova kurzu) na daná témata, v rámci kterých jsou studentům doktorských studijních programů představeny a prezentovány příklady dobré praxe nejenom z hlediska tvorby odborných textů (publikační výstupy, abstrakty, projektové žádosti, aj.), ale také z hlediska etiky vědecké práce, financování vědy či vědeckého marketingu. 

Dalším cílem kurzu je zlepšit dovednosti začínajících výzkumných pracovníků v jednotlivých oblastech vědy a výzkumu. Dovednosti a kompetence v těchto oblastech jsou nezbytné pro osobní a profesní rozvoj začínajících vědců a jsou potřebné napříč různými sektory.

 

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova