Detail předmětu

Environmentální chemie a technologie

FCH-BC_ECHTAk. rok: 2024/2025

Obsahem předmětu je seznámení studentů se stavem životního prostředí v ČR a úrovní kontaminace jeho jednotlivých složek.  Posouzení silných a slabých stránek životního prostředí a porovnání zjištěné úrovně kontaminace s legislativou ČR i EU.  V tomto kontextu budou studenti seznámeni se základními pojmy a vztahy popisující chování a osud chemických látek v životním prostředí a s významnými skupinami environmentálních polutantů. Rovněž bude uvedena  základní charakteristika jednotlivých abiotických a biotických složek životního prostředí.   V dalších částech budou studenti seznámeni s principy zelené chemie, odpadového hospodářství a technologiemi ochrany jednotlivých složek životního prostředí - vody, půdy a ovzduší.

1. Životní prostředí; definice, složky životního prostředí. Přírodní zdroje, definice, rozdělení. Zátěž životního prostředí. Rizika spojená s chemickými látkami; vysvětlení principu hodnocení rizik (ekotoxikologický přístup).
2. Definice pojmů používaných v oboru environmentální chemie; polutant, škodlivina, xenobiotikum, primární a sekundární toxicita, perzistence, expozice, biodostupnost, biokoncentrace, bioakumulace, bioobohacování. Monitoring stavu životního prostředí; podstata a význam bioindikace.
3. Hlavní kontaminanty životního prostředí; rozdělení, zdroje. POPs – definice perzistentních organických polutantů, hlavní atributy POPs. Regulace (Stockholmská úmluva, REACH).
4. Stav životního prostředí v České republice, klíčové indikátory stavu životního prostředí.
5. Atmosféra; definice, složení atmosféry, klasifikace vrstev atmosféry. Znečištění atmosféry z pohledu „Zprávy o životním prostředí ČR“. Emise okyselujících látek, emise skleníkových plynů; důsledky pro životní prostředí.
6. PM částice; zdroje, vznik, důsledky. Ozon ve vrstvách atmosféry; vznik, úbytek, důsledky pro ekosystémy a lidské zdraví. Samočistící schopnost atmosféry.
7. Pedosféra – definice, pedogeneze, ekosystémové funkce půdy. Degradace půdy.  Znečištění půdy, samočistící schopnost půdy.
8. Hydrosféra, definice, klasifikace vod, zdroje a typy znečištění, eutrofizace vod, samočistící schopnost vod.
9. Technologie zaměřené na sanaci a dekontaminaci půdního prostředí.
10. Technologie zaměřené na čištění odpadních vod a úpravu povrchových vod.
11. Technologie zaměřené na čištění odplynů a vzdušnin.
12. Technologie zpracování odpadů a odpadové hospodářství. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Vstupní znalosti

Základní znalosti z obecné, anorganické a organické chemie a ekologie. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu


Účast na přednáškách je doporučená, není však kontrolována. 

Zkoušení probíhá písemnou formou  - 100 % otázek je otevřených.  50 %  (5) otázek se vztahuje k problematice environmnetální chemie 50 % (5) otázek se vztahuje k problematice technologie.

Maximální počet bodů 100

hodnocení 

100 - 90 bodů  - A

89 - 80 bodů - B

79 - 70 bodů  - C

69 - 60 bodů  - D

59 - 50 bodů  - E

49 - 0 bodů  -  F

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními charakteristikami životního prostředí, jeho abiotickými a biotickými složkami, s hlavními typy anorganických a organických polutantů a jejich distribucí v jednotlivých složkách životního prostředí. Základ předmětu rovněž tvoří informace o stavu jednotlivých složek životního prostředí z pohledu Zprávy o životním prostředí ČR. Další část předmětu tvoří základní technologie z oblasti ochrany ovzduší, vody a půdy.
  

Základní literatura

Doušková, B. Bůzek, F: Chemie životního prostředí. VŠCHT v Praze, 2016, (CS)
E-learning: https://www.vutbr.cz/elearning/course/view.php?id=71740;2011;;1;elektronická;;cs (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BKCP_AAEFCH bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
  • Program BKCP_CHTOZP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
  • Program BPCP_AAEFCH bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
  • Program BPCP_CHTOZP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 - Úvod do předmětu, charakteristika předmětu, návaznost na jiné vědní obory, globální problémy lidstva plynoucí z antropogenního působení.
2 - Přírodní zdroje, složky životního prostředí, zátěž životního prostředí. Nejzávažnější faktory zátěže životního prostředí.
3 - Definice pojmů používaných v terminologii environmentální chemie. Legislativa spojená s chemickými látkami, Vysvětlení principu hodnocení rizik (ekotoxikologický přístup, toxikologický přístup), význam studia životního cyklu výrobku.
4 - Hlavní skupiny organických polutantů – jejich charakteristika. POPs - definice perzistentních organických polutantů, definice jejich hlavních atributů - perzistence, biokoncentrace, bioakumulace, toxicita, dálkový transport.
5 - Hlavní skupiny anorganických kontaminantů – jejich charakteristiky.
6 - Stav životního prostředí v České republice, klíčové indikátory stavu životního prostředí.
7 - Atmosféra - historie vzniku, složení atmosféry, klasifikace vrstev atmosféry. Znečištění atmosféry z pohledu Zprávy o životním prostředí ČR – emise okyselujích látek, emise skleníkových plynů – stav, důsledky pro životní prostředí.
8 - Atmosféra - Stratosférický ozon, (vznik, úbytek, důsledky), troposférický ozon vznik, prekurzory troposférického ozonu, důsledky jeho působení, samočistící schopnost atmosféry.
9 - Primární částice – definice, vznik, zdroje primárních částic, imisní situace z pohledu ochrany ekosystému a lidského zdraví.
10 - Pedosféra – definice, vznik půdy, speciální půdotvorné procesy. Degradace půdy.
11 - Znečištění půdy, samočistící schopnost půdy, půdní koloidy, pesticidy v půdním ekoystému.
12 - Hydrosféra, definice, klasifikace vod, eutrofizace vod, samočistící schopnost vod.
13 - Monitoring stavu životního prostředí, definice, principy, bioindikátory a jejich rozdělení.

Elearning