Detail předmětu
Praktikum z instrumentální analýzy
FCH-MC_PIAAk. rok: 2022/2023
Výběr metod instrumentální analýzy vhodných k řešení zadaného problému, návrh pracovního postupu, realizace měření, zpracování dat, vyhodnocaní dat ve vztahu k řešení zadaného problému.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. týden
0. Úvod do předmětu
2. -6. týden
1. Lyofilizace a morfologické zhodnocení preparátů pomocí SEM
2. Vibrační spektrometrie I - vzorkovací a měřící techniky
3. Hustometrie a viskozimetrie
4. Využití mikrokalorimetrie při studiu vazebných a fázových rovnováh
5. Fluorescenční spektrometrie
7.-11. týden
6. AFM – mikroskopie atomárních sil
7. HRUS – ultrazvuková spektroskopie s vysokým rozlišením
8. Vibrační spektrometrie II - kvalitativní a kvantitativní stanovení
9. Potenciometrická a konduktometrická titrace
10. Metody anorganické a organické prvkové analýzy (ICP-EOS a EA)
12.-13. týden
Blokové cvičení KS + náhrady
zápočty
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Student musí absolvovat všechny předepsané úlohy dle rozpisu, který bude k dispozici po úvodní hodině. Veškeré záznamy jsou zapisovány do laboratorního deníků. Je třeba dodržovat zásady vedení deníku (viz samostatný soubor). Záznamy o řešení úloh musí být klasifikovány a podepsány příslušnými vyučujícími. Následně se odevzdají v zápočtovém týdnu garantovi předmětu, který udělí výslednou známku. Posuzovat se bude klasifikace jednotlivých úloh plus dodržování zásad vedení laboratorního deníku
ZÁSADY VEDENÍ LABORATORNÍHO DENÍKU
Záznamy v deníku slouží k archivaci průběhu a výsledků laboratorních činností a v případě budoucí potřeby mají umožnit dohledání detailů pracovního postupu (včetně data) a jeho výstupů nebo komukoli umožnit experimenty zopakovat..
Do deníku se píše chronologicky toto:
" datum zápisu,
" co se dělalo (stručný název činnosti toho dne),
" proč se to dělalo (motivace, důvody, návaznosti, souvislost s nějakým projektem…),
" jak se to dělalo (průběžný a přesný záznam pracovního postupu),
" všechna aktuální data (navážky, koncentrace, teploty, látky včetně čistoty, dodavatele/výrobce a čísla šarže, přístroje …),
" kde jsou data (název datového souboru atp.), pokud jsou výsledkem (daty) výstupy z počítače, prostě jsou výsledná data v elektronické formě,
" další důležitá pozorování (netypické a problematické jevy, zbarvení, sraženina, odlišnosti od obvyklostí,…),
" číslo stránky.
Stručně - zápis má tuto strukturu: kdy-co-proč-jak-výsledky+pozorování.
Při klasifikaci se bude hodnotit právě dodržování výše uvedených zásad.
Základní literatura
Čůta, K. a kol.. Instrumentální analýza. SNTL, Praha 1986. (CS)
dle zadání vedoucího vybraného úkolu (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NKCP_CHCHTE magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
- Program NPCP_CHCHTE magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Elearning