Detail předmětu
Praktikum z ekotoxikologie
FCH-MCO_EKT_PAk. rok: 2021/2022
Obsahem předmětu je seznámení studentů s principy a důvody testování chemických látek, chemických přípravků a odpadů s ohledem na jejich případnou ekotoxicitu a s praktickou využitelností získaných výsledků při posuzování vlivů testovaných matric na ekosystémy. Obsahová struktura předmětu je následující. Ekotoxicita - vlastnost chemických látek, chemických přípravků a odpadů. Základní principy a důvody testování chemických látek a odpadů. Legislativní předpisy v oblasti ekotoxikologického testování chemických látek a odpadů, kalů a sedimentů. Význam a hlavní principy akvatické a terestrické ekotoxikologie, Biotesty - definice, význam, principy, rozdělení. Příprava chemických látek pro ekotoxikologické testování; testovací schéma; koncentrační řada, limitní, předběžné a definitivní testy. Příprava vodného výluhu odpadu pro účely hodnocení nebezpečné vlastnosti ekotoxicita H-14 (úvodní testy, ověřovací testy, předběžné testy, základní testy). Testování a následné vyhodnocení výsledků testů na organismech akvatických ekosystémů (Daphnia magna, Thamnocephalus platyurus, Lemna minor, Vibrio fischeri, Desmodesmus subspicatus). Testování a vyhodnocení výsledků testů na organismech terestrických ekosystémů (Eisenia fetida, Sinapis alba, Lactuca sativa).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Studenti se naučí jak prakticky provádět ekotoxikologické biotesty a interpretovat získané výsledky. To znamená, že budou schopni plánovat, organizovat provedení testů a interpretovat výsledky hodnocení různých typů vzorků (chemikálie, odpady, kontaminované environmentální matrice) v souladu s požadavky současné legislativy.
2. Budou schopni vybrat optimální testy (akvatické/kontaktní) a navrhnout optimální baterii testů (jak alternativních tak standardních) v souladu s cíli konkrétní studie.
3. Na základě výsledků ekotoxikologických testů (LC50, EC50 atd.) budou schopni posoudit vliv různých testovaných látek a kontaminovaných environmentálních matric na živou složku konkrétního ekosystému.
Veškeré poznatky budou konfrontovat s požadavky současné legislativy ČR a EU na hodnocení chemických látek a odpadů s ohledem na ochranu životního prostředí.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
oblasti ekotoxikologického hodnocení chemických látek, odpadů, kalů a sedimentů. Význam
a hlavní principy akvatické a terestrické ekotoxikologie; biotesty - definice, význam,
principy, rozdělení. Příprava vodného výluhu odpadu, příprava koncentrační řady pro
testování chemické látky.
2. Standardní testy (ISO, OECD) versus alternativní testy. Využití alternativních testů v
akvatické ekotoxikologii – alternativní test na korýši Daphnia magna - Daphtoxkit FTM –
praktické provedení.
3. Standardní testy v akvatickém uspořádání – test na akvatické rostlině Lemna minor –
praktické provedení. Standardní test v akvatickém uspořádání; test na terestrické rostlině
Sinapis alba – praktické provedení.
4. Další testy v akvatické ekotoxikologii - Test na sladkovodní řase Desmodesmus subspicatus,
Test akutní toxicity na rybě Brachydanio rerio, testy s využitím rybích embryí (OECD 236:
Fish Embryo Acute Toxicity (FET); z důvodu požadavku zákona na ochranu zvířat proti
týrání je test představen formou prezentace.
5. Test v kontaktním uspořádání - testování sedimentu na lasturnatce Heterocypris incongruens
(alternativní test - Ostracodtoxkit) – praktické provedení
6. Testy v kontaktním uspořádání - screeningový test na semenech Lactuca sativa – praktické
provedení.
7. Příprava artificiální půdy pro terestrické testy; úprava pH a potřebné vlhkosti; příprava
koncentračních řad testovaných kontaminovaných matric (kaly, biomasa, komposty a vedlejší
energetické produkty)
8. Založení testu na plži Helix aspersa aspersa,
9. Test s využitím organismu Eisenia fetida – založení akutního testu, chronického testu
10. Test s využitím organismu Folsomia candida – únikový test, založení akutního testu
11. Test s využitím organismu Vibrio fischeri.
12. Vyhodnocení endpointů terestrických testů a výpočet ekotoxikologických hodnot (LC, EC,
IC atd.) a jejich interpretace s ohledem na požadavky současné legislativy v oblasti testování
chemických látek a odpadů a možnosti predikce účinků na ekosystém.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Fargašová A.: Environmentálna toxikológia a všeobecná ekotoxikológia. Bratislava -Orman, 2008 (CS)
Svobodová Z. akol.: Ekotoxikologie, praktická cvičení. VFU Brno. 2010 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující
obor NPCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinný
- Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující
obor NKCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor