Detail předmětu
Chromatografie
FCH-MC_CHRAk. rok: 2021/2022
Historický vývoj chromatografie. Základní fyzikálně-chemické principy chromatografie. Kapalinová chromatografie - techniky podle separačních mechanismů, instrumentace, využití, vývojové trendy. Plynová chromatografie - techniky dle separačních mechanismů, instrumentace, využití, vývojové trendy. Interpretace chromatografických dat, kvalitativní a kvantitativní analýza.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Budou ovládat teorii chromatografického separačního procesu a budou schopni teoretické znalosti uplatnit při optimalizaci chromatografické separace
2. Budou seznámeni s instrumentací v kapalinové, plynové a superkritické fluidní chromatografii
3. Budou schopni posoudit vhodnost jednotlivých chromatografických technik pro řešení konkrétních analytických problémů a kriticky hodnotit získané výsledky.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Základní teorie chromatografie – termodynamické a kinetické aspekty, účinnost chromatografické separace
3. Chromatografie v plošném uspořádání
4. Kolonová chromatografie – základní uspořádání, teoretické vztahy
5. Vysokoúčinná kapalinová chromatografie – separační principy, instrumentace, kolony a zásady jejich volby, systémy s normálními a obrácenými fázemi, izokratická a gradientová eluce, iontová chromatografie, chromatografie iontových párů, chromatografie hydrofobních interakcí, chromatografie sterické výluky, bioafinitní chromatografie, nejnovější trendy – UPLC, UHPLC
6. Plynová chromatografie – separační principy, instrumentace, kapilární a náplňové kolony a zásady jejich volby, klasifikace stacionárních fází, derivatizace v plynové chromatografii
7. Tandemové techniky v chromatografii – systémy LC-LC, LC-GC, LC-ICP
8. Tandemové techniky v chromatografii – systémy GC-GC, GCxGC
9. Rychlá chromatografie
10. Kvalitativní aspekty chromatografických dat – určování struktury látek na základě jejich retenčního chování, retenční indexy v plynové chromatografii
11. Metody kvantitativní analýzy v chromatografii.
12. Řešení nejčastějších problémů v kapalinová chromatografii, praktické příklady
13. Řešení nejčastějších problémů v plynové chromatografii, praktické příklady
Učební cíle
- podrobné seznámení studentů s chromatografií jako separační analytickou technikou
- detailní diskuse jednotlivých separačních mechanismů v chromatografii včetně jejich možností a omezení
- uvedení do problematiky využívání chromatografie v analytické praxi
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Churáček J. a kol.: Nové trendy v teorii a instrumentaci vybraných analytických metod. SNTL Praha, 1993. (CS)
L. Nováková, M. Douša: Moderní HPLC v teorii a praxi I, 2013 (CS)
L. Nováková, M. Douša: Moderní HPLC v teorii a praxi II, 2013 (CS)
V. R. Meyer: Practical High-Performance. Liquid Chromatography, 2004 (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPCP_ECHT magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program NKCP_ECHT magisterský navazující
specializace --- , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující
obor NPCO_CHTOZP , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující
obor NKCO_CHTOZP , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Elearning