Detail předmětu
Trvale udržitelný rozvoj
FCH-BC_TURAk. rok: 2021/2022
Základní principy udržitelného rozvoje, pojmy, historie, koncepce udržitelného rozvoje, principy, hlavní cíle, hodnoty a zásady, strategie. Vlivy ohrožující přírodní sféru. Posouzení kritičnosti území (pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému). Vliv antropogenní činnosti na ekosystém (energetika, hornictví, metalurgie, chemický a potravinářský průmysl, zemědělství a lesnictví, doprava). Indikátory udržitelného rozvoje. Globální problémy lidstva ((vliv rostoucí populace, změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity. Environmentálně postižené oblasti světa. Významné deklarace a úmluvy (Bruntlandský Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, atd). Indikátory udržitelného rozvoje, metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa. Aktivity na národní a nadnárodní úrovně k dosažení trvale udržitelného rozvoje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Student zvýší své znalsoti a vědomosti v problematice udržitelného rozvoje a bude schopen aplikovat své znalosti pro posouzení kritičnosti území (pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému).
2. Student bude znát a chápat vliv antropogenní činnosti na ekosystémy a bude schopen stanovit jednotlivé vlivy antropogenní činnosti na ekosystémy.
3. Studenti se budou umět orientovat v současných metodách a aktivitách dosažení udržitelného rozvoje na národní a evropské úrovni.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Hlavní cíle udržitelného rozvoje.
3. Náplň trvale udržitelného rozvoje.
4. Hlavní úkoly v oblasti dosažení udržitelného rozvoje.
5. Indikátory udržitelného rozvoje.
6. Přírodní sféra, pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému.
7. Posouzení kritičnosti území.
8. Globální problémy lidstva ((vliv rostoucí populace, změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity. Environmentálně postižené oblasti světa.
9. Významné deklarace a úmluvy (Bruntlandský Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, atd).
10. Indikátory udržitelného rozvoje, metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa. Aktivity na národní a nadnárodní úrovně k dosažení trvale udržitelného rozvoje.
11. Aktivity na národní a nadnárodní úrovně k dosažení trvale udržitelného rozvoje.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Konzultace jsou poskytovány i studentům denního studia na vyžádání.
Nedílnou součástí výuky i kombinované formě výuky je e-learning výukový kurz rozdělen do bloků, v rámci které jsou studentům k dispozici pro podporu učení, včetně elektronických učebnic, prezentací, přednášek a dalších doplňkových materiálů.
Základní literatura
Ming-Ho Yu, Humio Tsunoda, Masashi Tsunoda , 2011, Environmental Toxicology: Biological and Health Effects of Pollutants, CRC Press (CS)
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPCP_ECHBM bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
- Program BKCP_ECHBM bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný