Detail předmětu
Ekologie
FCH-BC_EKAk. rok: 2020/2021
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům všeobecné znalosti z obecné ekologie. Obsahová struktura předmětu je následující: Úvod do problematiky ekologie - obsah a cíle předmětu ekologie, členění ekologie a návaznost na jiné vědní obory; ekologická nika - definice; základní a realizovaná ekologická nika; ekologická média a ekologické faktory životního prostředí; ekologická valence a adaptace; ekologické vlastnosti půdy, vody, ovzduší (vlastnosti pedosféry, hydrosféry, atmosféry vliv na život organismů); populační ekologie - demekologie, hlavní atributy populace (natalita, mortalita, abundance, denzita, věková struktura, sexuální index); vnitrodruhové vztahy (teritorialita, kompetice, konkurence), mezidruhové vztahy; společenstvo - biocenóza, synekologie - ekologie biocenóz, vlastnosti biocenóz, klasifikace a struktura biocenóz; ekosystém - produktivita a produkce, potravní řetězce, stabilita ekosystému, důležité ekosystémy a struktura jejich společenstev; biogeografie země, krajinná ekologie, biosféra, člověk a biosféra.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Studenti získají základní znalosti o složkách životního prostředí a fungování ekosystému.
2. Studenti si uvědomí provázanost vztahů mezi neživými a živými složkami životního prostředí
3. Studenti budou znát základní biogeochemické cykly a uvědomí si souvislosti spojené s transportem a osudem antropogenních polutantů
4. Studenti budou schopni nabyté poznatky tvůrčím způsobem aplikovat do oblasti ochrany životního prostředí.
5. Studenti budou mít dobré teoretické základy pro další předměty zejména pro předmět environmentální chemie a technologie.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Organismy a prostředí, pojmy (biotop, ekotop, teritorium, stanoviště, ekologická nika).
3. Typy organismů, ekologická pravidla.
4. Ekologické faktory; abiotické, biotické, intenzita faktorů, bioindikátory - definice, klasifikace, význam.
5. Biosféra, atmosféra, pedosféra, hydrosféra – definice, vlastnosti, vztah k živým organismům.
6. Biogeochemické cykly, výměna látek mezi geosférami,
7. Populace, definice, hlavní atributy populace, vztahy mezi jedinci dané populace, vzájemné ovlivňování populace a prostředí
8. Biocenóza, synekologie - definice, hlavní charakteristiky biocenózy, potravní řetězce, trofické úrovně.
9. Vztahy mezi populacemi (symbióza, kompetice, parazitismus aj.)
10. Ekosystém, fungování ekosystému, stádia vývoje ekosystému, klimax, sukcese.
11. Antropogenní změny v koloběhu prvků (zásahy člověka do geochemického režimu Země).
12. Biogeografie, člověk a biosféra.
13. Krajinná ekologie.
Učební cíle
Osvojení si terminologie z oblasti ekologie a znalost fungování ekosystému a provázanosti vztahů mezi jeho jednotlivými složkami umožní studentům lépe pochopit příčinné souvislousti v dalších navazujících předmětech jako je zejména chemie životního prostředí.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Laštůvka Z. & Krejčová P. 2000: Ekologie. Konvoj: Brno, 185 str. (CS)
LOSOS, B. a kol Ekologie živočichů. Praha, 1985 (CS)
Palatý, J., Paleček, J.: Základy ekologie. VŠCHT Praha, 1992 (CS)
Pelikán, J. Přehled obecné ekologie, VFU Brno, 1993. (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPCP_AAEFCH bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Elearning