Detail předmětu
Environmentální chemie a technologie
FCH-BC_ECHTAk. rok: 2020/2021
Obsahem předmětu je seznámení studentů se stavem životního prostředí v ČR a úrovní kontaminace jeho jednotlivých složek. Posouzení silných a slabých stránek životního prostředí a porovnání zjištěné úrovně kontaminace s legislativou ČR i EU. V tomto kontextu budou studenti seznámeni se základními pojmy a vztahy popisující chování a osud chemických látek v životním prostředí a s významnými skupinami environmentálních polutantů. Rovněž bude uvedena základní charakteristika jednotlivých abiotických a biotických složek životního prostředí.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. budou znát charakteristiky složek životního prostředí
2. budou schopni posoudit úroveň kontaminace těchto složek
3. budou ovládat základní charakteristiky významných anorganických i organických polutantů
4. budou seznámeni se způsobem jejich distribuce v jednotlivých složkách životního prostředí
5. budou schopni posoudit stav životního prostředí České republiky v evropském kontextu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2 - Přírodní zdroje, složky životního prostředí, zátěž životního prostředí. Nejzávažnější faktory zátěže životního prostředí.
3 - Definice pojmů používaných v terminologii environmentální chemie. Legislativa spojená s chemickými látkami, Vysvětlení principu hodnocení rizik (ekotoxikologický přístup, toxikologický přístup), význam studia životního cyklu výrobku.
4 - Hlavní skupiny organických polutantů – jejich charakteristika. POPs - definice perzistentních organických polutantů, definice jejich hlavních atributů - perzistence, biokoncentrace, bioakumulace, toxicita, dálkový transport.
5 - Hlavní skupiny anorganických kontaminantů – jejich charakteristiky.
6 - Stav životního prostředí v České republice, klíčové indikátory stavu životního prostředí.
7 - Atmosféra - historie vzniku, složení atmosféry, klasifikace vrstev atmosféry. Znečištění atmosféry z pohledu Zprávy o životním prostředí ČR – emise okyselujích látek, emise skleníkových plynů – stav, důsledky pro životní prostředí.
8 - Atmosféra - Stratosférický ozon, (vznik, úbytek, důsledky), troposférický ozon vznik, prekurzory troposférického ozonu, důsledky jeho působení, samočistící schopnost atmosféry.
9 - Primární částice – definice, vznik, zdroje primárních částic, imisní situace z pohledu ochrany ekosystému a lidského zdraví.
10 - Pedosféra – definice, vznik půdy, speciální půdotvorné procesy. Degradace půdy.
11 - Znečištění půdy, samočistící schopnost půdy, půdní koloidy, pesticidy v půdním ekoystému.
12 - Hydrosféra, definice, klasifikace vod, eutrofizace vod, samočistící schopnost vod.
13 - Monitoring stavu životního prostředí, definice, principy, bioindikátory a jejich rozdělení.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
E-learning: https://www.vutbr.cz/elearning/course/view.php?id=71740;2011;;1;elektronická;;cs (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPCP_AAEFCH bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BKCP_CHTOZP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BPCP_CHTOZP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BKCP_CHCHT bakalářský
obor BKCO_CHTOZP , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BPCP_CHCHT bakalářský
obor BPCO_CHTOZP , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BPCP_ECHBM bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
- Program BKCP_ECHBM bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Elearning