Detail předmětu
Praktikum z instrumentální a strukturní analýzy - SCH
FCH-MCA_ISA_SAk. rok: 2019/2020
Metody instrumentální analýzy volené individuálně na základě zájmů studentů, jejich projektech a budoucí diplomové práce
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Praxe ve vybraných experimentálních metodách instrumentální a strukturní analýzy.
Prerekvizity
základní znalosti analytické a instrumentální chemie
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka předmětu je realizována formou: Laboratorní cvičení - 3 vyučovací hodiny týdně. Vyučujícím a studentům je k dispozici e-learningový systém LMS Moodle.
Způsob a kritéria hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je absolvování zadaných úloh a řádné vedení laboratorního deníku. K vedení deníku viz karta "Kontrolovaná výuka" a dokumentace k předmětu na e-learningovém portálu. Zápočet uděluje garant předmětu po souhlasu příslušného vedoucího (podpis v deníku) a na základě hodnocení včas odevzdaného (v zápočtovém týdnu) laboratorního deníku. Deník hodnotí garant, kterému se rovněž odevzdává. Laboratorní deník bude studentům po udělení zápočtu vrácen k dalšímu použití.
Osnovy výuky
Metody instrumentální analýzy volené individuálně na základě zájmu studentů a náplně jejich projektu. Nabídka úloh je založena na přístrojovém vybavení Ústavu fyzikální a spotřební chemie. Jednotlivé úlohy mají různou časovou náročnost a student si musí vybrat minimální daný počet hodin, zpravidla se jedná o 2 - 4 různé instrumentální techniky.
Učební cíle
Cílem předmětu je osvojit si techniku měření a seznámit studenty s praktickými problémy vybraných metod instrumentální a strukturní analýzy
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Student absolvuje vybrané úlohy po domluvě s jejich vyučujícími, absolvování úloh kontroluje garant na základě laboratorního deníku.
ZÁSADY VEDENÍ LABORATORNÍHO DENÍKU
Záznamy v deníku slouží k archivaci průběhu a výsledků laboratorních činností a v případě budoucí potřeby mají umožnit dohledání detailů pracovního postupu (včetně data) a jeho výstupů nebo komukoli umožnit experimenty zopakovat..
Do deníku se píše chronologicky toto:
" datum zápisu,
" co se dělalo (stručný název činnosti toho dne),
" proč se to dělalo (motivace, důvody, návaznosti, souvislost s nějakým projektem…),
" jak se to dělalo (průběžný a přesný záznam pracovního postupu),
" všechna aktuální data (navážky, koncentrace, teploty, látky včetně čistoty, dodavatele/výrobce a čísla šarže, přístroje …),
" kde jsou data (název datového souboru atp.), pokud jsou výsledkem (daty) výstupy z počítače, prostě jsou výsledná data v elektronické formě,
" další důležitá pozorování (netypické a problematické jevy, zbarvení, sraženina, odlišnosti od obvyklostí,…),
" číslo stránky.
Stručně - zápis má tuto strukturu: kdy-co-proč-jak-výsledky+pozorování.
Při klasifikaci se bude hodnotit právě dodržování výše uvedených zásad.
ZÁSADY VEDENÍ LABORATORNÍHO DENÍKU
Záznamy v deníku slouží k archivaci průběhu a výsledků laboratorních činností a v případě budoucí potřeby mají umožnit dohledání detailů pracovního postupu (včetně data) a jeho výstupů nebo komukoli umožnit experimenty zopakovat..
Do deníku se píše chronologicky toto:
" datum zápisu,
" co se dělalo (stručný název činnosti toho dne),
" proč se to dělalo (motivace, důvody, návaznosti, souvislost s nějakým projektem…),
" jak se to dělalo (průběžný a přesný záznam pracovního postupu),
" všechna aktuální data (navážky, koncentrace, teploty, látky včetně čistoty, dodavatele/výrobce a čísla šarže, přístroje …),
" kde jsou data (název datového souboru atp.), pokud jsou výsledkem (daty) výstupy z počítače, prostě jsou výsledná data v elektronické formě,
" další důležitá pozorování (netypické a problematické jevy, zbarvení, sraženina, odlišnosti od obvyklostí,…),
" číslo stránky.
Stručně - zápis má tuto strukturu: kdy-co-proč-jak-výsledky+pozorování.
Při klasifikaci se bude hodnotit právě dodržování výše uvedených zásad.
Základní literatura
Čůta, K. a kol.(1986): Instrumentální analýza. SNTL, Praha. (CS)
Kellner R.: Analytical Chemistry. Wiley-VCH, Weinheim 1998. (EN)
Skoog D. A., West D. M., Holler F. J.: Fundamentals of Analytical Chemistry. Saunders College Publishing, Philadelphia 1988. (EN)
Z Böhm S., Smrčková-Voltrová S.: Strukturní analýza organických sloučenin. Skripta VŠCHT Praha 1995. (CS)
Kellner R.: Analytical Chemistry. Wiley-VCH, Weinheim 1998. (EN)
Skoog D. A., West D. M., Holler F. J.: Fundamentals of Analytical Chemistry. Saunders College Publishing, Philadelphia 1988. (EN)
Z Böhm S., Smrčková-Voltrová S.: Strukturní analýza organických sloučenin. Skripta VŠCHT Praha 1995. (CS)
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Laboratorní cvičení
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
prof. Ing. Oldřich Zmeškal, CSc.
doc. Ing. Zdenka Kozáková, Ph.D.
doc. Ing. Petr Dzik, Ph.D.
Ing. Jitka Krouská, Ph.D.
doc. Ing. Petr Sedláček, Ph.D.
doc. Ing. Filip Mravec, Ph.D.
Ing. Jiří Smilek, Ph.D.
doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
prof. RNDr. František Krčma, Ph.D.
Ing. Michal Kalina, Ph.D.
prof. Ing. Michal Veselý, CSc.
Ing. Jan Pospíšil, Ph.D.
prof. Ing. Miloslav Pekař, CSc.
doc. Ing. Vojtěch Enev, Ph.D.
doc. Ing. Zdenka Kozáková, Ph.D.
doc. Ing. Petr Dzik, Ph.D.
Ing. Jitka Krouská, Ph.D.
doc. Ing. Petr Sedláček, Ph.D.
doc. Ing. Filip Mravec, Ph.D.
Ing. Jiří Smilek, Ph.D.
doc. Ing. Ota Salyk, CSc.
prof. RNDr. František Krčma, Ph.D.
Ing. Michal Kalina, Ph.D.
prof. Ing. Michal Veselý, CSc.
Ing. Jan Pospíšil, Ph.D.
prof. Ing. Miloslav Pekař, CSc.
doc. Ing. Vojtěch Enev, Ph.D.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz