Detail předmětu
Nature Protection and Sustainable Development
FCH-MAO_OPTAk. rok: 2012/2013
Základní principy ochrany přírody a krajiny, životního prostředí, strategie a perspektivy. Biologické principy ochrany přírody. Mezinárodní úmluva na ochranu přírody, mezinárodní instituce na ochranu přírody. Současný stav ochrany přírody - příklady ochrany přírody v České republice, Německu, USA. Základní principy a koncepty udržitelného rozvoje (historie, vývoj, principy, cíle, politiky a strategie). Environmentálně postižené oblasti světa. Globální problémy (vliv rostoucí populace, změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, voda, oceány, půda, biodiverzita změna). Významné deklarace a úmluvy (Bruntlandský Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, atd). Indikátory udržitelného rozvoje, metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Studenti zvýší své znalosti a vědomosti v problematice ochrany přírody a krajiny, udržitelného rozvoje.
2. Studenti budou znát současný stav ochrany přírody v ČR, Německu, USA.
3. Studenti budou schopni posoudit vliv antropogenní činnosti na ekosystémy a bude schopen stanovit jednotlivé vlivy antropogenní činnosti na ekosystémy.
4. Studenti se budou orientovat v globálních problémech v souvislosti s ochranou životního prostředí a udržitelného rozvoje.
5. Studenti se budou umět orientovat v současných deklaracích a konvencích udržitelného rozvoje, v metodách a aktivitách dosažení udržitelného rozvoje na národní a evropské úrovni.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Konzultace pro studenty kombinované formy studia s podporou e-learningu k problematice probírané na přednáškách (na vyžádání).
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Biologické principy ochrany přírody.
3. Mezinárodní úmluva na ochranu přírody, mezinárodní instituce na ochranu přírody (CITES, WWF, UNESCO, MAB, IUCN, Europarc).
4. Současný stav ochrany přírody - příklady ochrany přírody v České republice, Německu, USA.
5. Základní principy a koncepty udržitelného rozvoje (historie, vývoj, principy, cíle, politiky a strategie).
6. Environmentálně postižené oblasti světa.
7. Globální problémy (vliv rostoucí populace).
8. Globální problémy (změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší).
9. Globální problémy (znečištění vod, oceánů, půd, změna biodiverzity).
10. Významné deklarace a úmluvy (Bruntland Protokol, Summit Země v Riu, Agenda 21, Kjótský protokol, Johannesburg 2002, Millennium Ecosystem Assessment, Ramsarská konvence, Bernská Konvence, Bonnská Konvence, Smlouva o Antarktidě, Natura 2000, Aarhuská Konvence).
11. Indikátory udržitelného rozvoje
12. Metody pro měření a dosažení udržitelného rozvoje, ekologická stopa.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Chiras D.D. Environmnetal science, Creating a sustanaible future. Jones and Bartlett Publisher, 2006, pp.1-730 (EN)
Manahan S.E. Environmental science and Technology, Sustainable Approach to Green (EN)
Doporučená literatura
Primack, B.P., Kinldmann, P., Jersáková, J., Biologické principy ochrany přírody, Portál, Praha, 2001 (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující
obor NPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor