Detail předmětu
Chemometrie
FCH-MC_CHMAk. rok: 2012/2013
Základy popisné statistiky. Bodové a intervalové odhady náhodné veličiny a jejich vlastnosti. Testování statistických hypotéz, jednovýběrové testy, testy dobré shody. Náhodný vektor, simultánní a marginální rozdělení, podmíněné hustoty a pravděpodobnostní funkce. Charakteristiky -střední hodnota,variance, kovariance. Dvouvýběrové testy. Vícerozměrné normální rozdělení, bodové a intervalové odhady jeho parametrů, testy hypotéz o těchto parametrech. Metoda nejmenších čtverců, model lineární regrese, jeho zobecnění a modifikace, úvod do nelineární regrese, elementy regresní diagnostiky. Úvod do analýzy rozptylu - Tuckeyova metoda, Bartlettův test, jednofaktorová a dvoufaktorová ANOVA, Schéffeho věta a její použití pro určení pásu spolehlivosti regresní přímky. Neparametrické testy (znaménkový, Wilcoxonovy testy, Kruskal-Wallisův test). Vlastní čísla a vlastní vektory, metoda hlavních komponent, využití při redukci vstupních dat. Základy faktorové analýzy a aplikace při zkoumání životního prostředí. Úvod do diskriminační analýzy, aplikace v biomedicíně. Úvod do teorie neuronových sítí, alternativa ke statistickému zpracování dat klasickými metodami.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Konkrétněji:
1. Student zvládne teorii pravděpodobnosti a základní metody jednorozměrné matematické statistiky na úrovni bodových a intervalových odhadů a testování statistických hypotéz u normálního i ostatních rozedělení včetně testování typů rozdělení a neparametrických testů.
2. Student si osvojí základy analýzy rozptylu - metodu jednocestné a dvoucestné ANOVY, Bartlettův test, Tuckeyovu a Schéfeho metodu. Seznámí se s aplikacemi těchto metod a při zadání konkrétního praktického problému prověří možnosti použití metod či nutnost volby jiné metody, např. Kruskal-Walisova testu.
3. Student zvládne lineární regresi a základy nelineární regrese teoreticky i početně,včetně intervalových ohadů a testech hypotéz o regresních koeficientech. Bude schopen vyhodnotit vhodnost užití regresního modelu při řešení konkrétních problémů.
4. Student se seznámí s vícerozměrným normálním rozdělením a vícerozměrnými rozděleními s ním souvisejícími, zvládné bodové a intervalové odhady těchto parametrů a testy hypotéz o těchto parametrech.
5. Student zvládne metodu hlavních komponent, pochopí její význam při redukci vstupních parametrů a bude ji umět správně aplikovat.
6.Student se seznámí se základy faktorové a diskriminační analýyzy.
7. Student se seznámí se základy teorie neuronových sítí a možnosti jejich aplikace ve formě alternativy ke klasickým metodám statistiky. Zvládne algoritmus zpětného šíření chyby a některé základní typy neuronových sítí a jejich významu.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Intervalové odhady, testování statistických hypotéz, chyba 1. a 2. druhu, jednovýběrové testy, testy dobré shody.
3. Pojem náhodného vektoru, simultánní a marginální distribuční funkce, pravděpodobnostní funkce a hustoty. Podmíněná pravděpodobnost, podmíněné rozdělovací funkce.
4. Číselné charakteristiky náhodných vektorů - střední hodnota, kovarianční matice, korelační matice, varianční matice, vícerozměrné normální rozdělení.
5. Vícerozměrné normální rozdělení - bodové a intervalové odhady parametrů, testy hypotéz o parametrech vícerozměrného normálního rozdělení.
6. Metoda nejmenších čtverců a model lineární a regrese, aplikace. Intervalové ohady a testy hypotéz o regresních koeficientech. Zobecnění a modifikace modelu lineární regrese, úvod do nelineární regrese, elementy regresní diagnostiky.
7. Úvod do analýzy rozptylu - Tuckeyova metoda, Bartlettův test, jednofaktorová a dvoufaktorová ANOVA.
8. Schéffeho věta a její použití pro určení pásu spolehlivosti regresní přímky. Neparametrické testy - znaménkový, Wilcoxonův a Kruskal-Wallisův test.
9. Vlastní čísla a vlastní vektory, metoda hlavních komponent, využití při redukci vstupních dat.
10. Základy faktorové analýzy a aplikace při zkoumání životního prostředí.
11. Úvod do diskriminační analýzy, aplikace v biomedicíně. Úvod do teorie neuronových sítí - vnitřní potenciál, prahová funkce, organizační, aktivní a adaptivní dynamika.
12. Sítě perceptronů a metoda backpropagation jako učební metoda sítě. Logistická regrese a souvislost s perceptrony, aplikace v biomedicíně.
13. Alternativa neuronových sítí ke statistickému zpracování dat klasickými metodami, informativně lineární asociativní sítě, hebbovská adaptace a aplikace v informatice (autoasociativní a heteroasociativní paměť).
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPCP_SCH magisterský navazující
obor NPCO_SCH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
obor NPCO_SCH , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program NKCP_SCH magisterský navazující
obor NKCO_SCH , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
obor NKCO_SCH , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný - Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor CKCO_CZV , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný